DPF - regeneracja i objawy uszkodzenia

DPF - regeneracja i objawy uszkodzenia
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz21.09.2023 | 8 min.

Filtr cząstek stałych, potocznie nazywany DPF, jest nieodłącznym elementem nowoczesnych silników Diesla. Spełnia on niezwykle ważną funkcję - wychwytuje szkodliwe sadze powstające podczas spalania oleju napędowego. Niestety, podczas eksploatacji samochodu filtr DPF ulega stopniowemu zanieczyszczeniu, co może doprowadzić do jego uszkodzenia. Objawy świadczące o problemach z filtrem warto znać, by na czas zapobiec kosztownej naprawie lub wymianie DPF.

Objawy uszkodzonego filtra cząstek stałych

Gorsze osiągi silnika

Zużyty filtr DPF stawia większy opór przepływowi spalin, co bezpośrednio przekłada się na pracę silnika. Kierowca może odczuwać wyraźnie słabszą moc i moment obrotowy, zwłaszcza przy większym obciążeniu. Auto traci dynamikę, dłużej rozpędza się do zadanej prędkości. Z czasem problemy te będą się nasilać, dopóki filtr nie zostanie wyczyszczony lub wymieniony.

Większe spalanie paliwa

Mocno zapchany DPF powoduje także wzrost zużycia paliwa. Silnik pracuje z większym wysiłkiem, by pokonać opór stawiany przez filtr. Skutkuje to koniecznością spalania większej ilości oleju napędowego, nawet o 10-15%. Przy regularnych, dłuższych trasach koszty z tego tytułu mogą być znaczące.

Nadmierne spalanie to sygnał, że filtr DPF wymaga regeneracji. Inaczej czekają nas nie tylko większe rachunki za paliwo, ale także możliwa awaria filtra. Lepiej więc zareagować w porę.

Dymienie z rury wydechowej

Mocno przepełniony filtr DPF przepuszcza część sadzy do układu wydechowego. Objawia się to dymieniem z rury wydechowej, szczególnie przy większym obciążeniu silnika. Jest to ostateczny sygnał, że konieczne jest natychmiastowe czyszczenie lub wymiana filtra.

Pozostawienie niesprawnego DPF grozi coraz większymi usterkami. Sady dostające się do silnika mogą go poważnie uszkodzić. Nie należy więc lekceważyć dymienia z rury wydechowej.

Przyczyny uszkodzenia DPF

Zaniedbania w obsłudze okresowej

Filtr DPF wymaga regularnego czyszczenia w ramach obsługi okresowej. Jeśli tego zaniedbamy, szybko doprowadzi to do jego zapchania. Niestety, wielu kierowców ignoruje zalecenia producenta i rezygnuje z kosztownych wizyt w serwisie.

Tymczasem prawidłowe czyszczenie DPF na czas może uchronić przed dużo większymi wydatkami w przyszłości. Serwis wie, kiedy należy to zrobić i ma odpowiedni sprzęt.

Jazda na krótkich odcinkach

Filtr DPF nie lubi częstej jazdy na bardzo krótkich dystansach, np. w mieście. W takich warunkach nie nagrzewa się wystarczająco, by wypalić nagromadzone sadze w trakcie regeneracji. Skutkuje to szybszym zapchaniem i uszkodzeniem.

Dlatego producenci zalecają, by od czasu do czasu odbyć dłuższą podróż autostradą. Pozwoli to oczyścić filtr DPF ze zgromadzonych zanieczyszczeń. Warto o tym pamiętać, jeżdżąc głównie na krótkich trasach.

Złej jakości paliwo

Niska jakość oleju napędowego również nie służy filtrui DPF. Zanieczyszczenia czy nadmiar siarki w paliwie mogą powodować szybsze zapchanie i uszkodzenie filtra. Dlatego zawsze należy tankować paliwo na renomowanych stacjach.

Podsumowując, o stan filtrui DPF trzeba dbać przez regularne czyszczenie w serwisie, odpowiedni styl jazdy i wysokogatunkowe paliwo. Pomoże to uniknąć kosztownej naprawy lub wymiany.

Kiedy wykonać regenerację DPF?

Objawy wskazujące na konieczność regeneracji

Kiedy należy zregenerować filtr DPF? Przede wszystkim, gdy pojawiają się wyraźne objawy świadczące o jego zapchaniu lub uszkodzeniu. Należą do nich: gorsze osiągi, większe spalanie, dymienie z rury wydechowej, lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej.

W takiej sytuacji konieczne jest jak najszybsze czyszczenie filtra, aby uniknąć dalszych szkód i awarii. Im dłużej zwlekamy, tym koszty naprawy będą większe. Nie należy bagatelizować oznak niesprawnego DPF.

Zalecana częstotliwość regeneracji

Nawet bez wyraźnych oznak zapchania warto wykonywać okresową regenerację filtra DPF. Producent każdego samochodu podaje zalecaną częstotliwość, najczęściej co 60-80 tys. km. Regularne czyszczenie to najlepsza metoda, by uniknąć poważniejszych awarii.

Nie opłaca się rezygnować z tego zabiegu tylko po to, by zaoszczędzić kilkaset złotych. Późniejsza naprawa czy wymiana DPF to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Kiedy regeneracja jest konieczna

Regeneracja filtra DPF jest bezwzględnie konieczna, gdy: minęło zalecane przebiegu od ostatniego czyszczenia, pojawiły się objawy świadczące o uszkodzeniu lub mamy wątpliwości co do stanu technicznego filtra. Samochód sygnalizuje to często lampką „sprawdź silnik”.

W takich przypadkach nie ma co zwlekać. Należy jak najszybciej oddać auto do serwisu i wykonać regenerację DPF. Pozwoli to uniknąć drogich napraw i przywróci prawidłowe działanie układu wydechowego.

Jak przebiega regeneracja DPF?

DPF - regeneracja i objawy uszkodzenia

Demontaż i czyszczenie filtra

Pierwszym etapem regeneracji DPF jest demontaż zużytego filtra z samochodu. Następnie jest on dokładnie czyszczony za pomocą specjalnych urządzeń. Usuwane są nagromadzone sadze i inne zanieczyszczenia, np. poprzez wypiekanie lub zmywanie chemiczne.

Proces jest precyzyjnie kontrolowany, aby nie uszkodzić delikatnej struktury filtra. Czyszczenie przywraca przepustowość i skuteczność DPF. Gdyby był mocno zużyty, montowany jest nowy filtr.

Sprawdzenie stanu technicznego

Kolejnym krokiem jest dokładne sprawdzenie stanu technicznego zdemontowanego filtra DPF. Służy do tego zaawansowana diagnostyka. Jeśli stwierdzone zostaną jakieś nieprawidłowości, niesprawny filtr zostaje wymieniony na nowy.

Dzięki temu mamy pewność, że wraz z samochodem opuszcza serwis w pełni sprawny układ oczyszczania spalin. Eliminuje to ryzyko szybkiego ponownego uszkodzenia.

Montaż wyregenerowanego lub nowego filtra

Ostatnim krokiem regeneracji DPF jest ponowny montaż - wyregenerowanego lub całkiem nowego - filtra w samochodzie. Upewniamy się, że jest on poprawnie zamocowany i szczelnie połączony z układem wydechowym.

Serwis sprawdza także działanie czujników monitorujących pracę DPF. Po zakończeniu prac diagnostycznych auto jest gotowe do dalszej eksploatacji z pełną sprawnością układu oczyszczania spalin.

Koszt regeneracji DPF

Cena robocizny i materiałów

Ile kosztuje regeneracja filtra DPF? To zależy od modelu samochodu, stopnia zużycia filtra i zakresu koniecznych prac. Typowy koszt robocizny wynosi 300-800 zł. Do tego dochodzą materiały, np. nowy filtr (1-2 tys. zł) lub środki czyszczące.

Łącznie na regenerację DPF trzeba liczyć od kilkuset do nawet 3000 zł w przypadku całkowitej wymiany. Dokładną kwotę poda serwis po diagnozie samochodu.

Dodatkowe koszty

Do podstawowych kosztów regeneracji mogą dochodzić dodatkowe opłaty, jeśli okaże się, że potrzebne są szersze prace przy układzie wydechowym. Może to być np. wymiana dodatkowych czujników czy usunięcie innych usterek.

Dlatego przed regeneracją trudno precyzyjnie oszacować całkowity koszt. Kwota może wzrosnąć, jeśli serwis wykryje więcej problemów. Lepiej jest się na to przygotować finansowo.

Gdzie najtaniej zregenerować DPF?

Najtańszą opcją jest regeneracja DPF w niezależnym warsztacie specjalizującym się w układach wydechowych. Ich ceny bywają nawet o połowę niższe niż w ASO. Różnice wynikają głównie z niższych stawek za robociznę.

Jednak wybierając tańszy warsztat trzeba upewnić się, że zapewni on wysoką jakość usługi. Chodzi przede wszystkim o fachową obsługę i użycie oryginalnych części. Tylko to gwarantuje pełną i długotrwałą sprawność filtra DPF.

Jak dbać o DPF?

Właściwa eksploatacja samochodu

Aby uniknąć kosztownej wymiany, warto odpowiednio dbać o filtr DPF już od pierwszych kilometrów. Przede wszystkim należy jeździć dynamicznie, unikać zbyt wolnej jazdy. Pomaga to wypalać sadze w DPF.

Dobrze też odbywać dłuższe trasy, co jakiś czas wybrać się w trasę poza miasto. Pozwoli to na skuteczną regenerację filtra. W mieście z kolei lepiej unikać częstego ruszania i zatrzymywania.

Regularna kontrola stanu filtra

Kluczowe jest wykonywanie regularnych przeglądów z kontrolą DPF. Najlepiej w serwisie producenta. Pozwoli to wykryć ewentualne nieprawidłowości i zapobiec awarii. Nie należy zwlekać z wizytą, gdy tylko pojawią się jakieś objawy.

Warto też okresowo monitorować wskazania komputera pokładowego - czy nie sygnalizuje potrze

Podsumowanie

Filtr cząstek stałych DPF jest kluczowym elementem nowoczesnych silników Diesla. Aby bezproblemowo służył przez długie lata, wymaga odpowiedniej dbałości. Należy regularnie kontrolować jego stan, wykonywać okresową regenerację i jeździć w sposób umożliwiający czyszczenie filtra.

Objawy takie jak gorsze osiągi, większe spalanie czy dymienie ostrzegają, że DPF wymaga pilnej regeneracji. Im szybciej się na nie zareaguje, tym mniejsze będą koszty. Czyszczenie i wymiana filtra nie należą do najtańszych, ale zaniedbanie tego grozi naprawdę wysokim rachunkiem.

Dbając o filtr DPF od pierwszych kilometrów, można bezproblemowo przejechać nim dziesiątki tysięcy kilometrów. To najlepszy sposób, aby cieszyć się czystym i ekologicznym dieslem przez lata.

Najczęściej zadawane pytania

Do typowych objawów należą: gorsze osiągi i dynamika jazdy, większe zużycie paliwa, dymienie z rury wydechowej, kontrolka sprawdzania silnika na desce rozdzielczej.

Zgodnie z zaleceniami producenta, regenerację warto robić co 60-80 tys. km przebiegu. Częściej, jeśli pojawią się objawy problemów z filtrem.

Amatorska regeneracja DPF nie jest zalecana. Grozi uszkodzeniem filtra i utratą gwarancji. Zabieg wymaga profesjonalnego sprzętu i wiedzy.

Koszt waha się zwykle od kilkuset do 1500 zł w przypadku czyszczenia starego filtra. Przy wymianie na nowy to wydatek rzędu 2-3 tys. zł.

Najlepiej w autoryzowanym serwisie lub renomowanym warsztacie specjalizującym się w układach wydechowych. Da to gwarancję profesjonalnej obsługi.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Dominik Mróz
Dominik Mróz

Jestem zapalonym motoryzacyjnym testerem. Na tym blogu dzielę się przemyśleniami na temat nowych modeli samochodów, które miałem okazję prowadzić. Staram się obiektywnie oceniać zalety i wady testowanych aut. Interesują mnie zagadnienia związane z ekologią i elektromobilnością. Uwielbiam też sportowe wyczyny na torze wyścigowym

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

DiagnozaŁożysko kola - objawy zużycia

Łożyska kół są narażone na zużycie. Poznaj najważniejsze objawy świadczące o ich uszkodzeniu – m.in. hałas, drgania kierownicy, problemy ze skręcaniem. Dowiedz się, kiedy wymienić łożysko i jakie mogą być konsekwencje zaniedbania.