Łożysko kola - objawy zużycia

Łożysko kola - objawy zużycia
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski28.09.2023 | 7 min.

Łożyska kół odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdego samochodu. Ich zadaniem jest zapewnienie płynnego i bezproblemowego obracania się kół wokół osi. Jednak podczas eksploatacji, na skutek tarcia i obciążeń dynamicznych, elementy łożysk ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego warto zwracać uwagę na różne objawy świadczące o postępującym zużyciu łożysk kół. Pozwoli to na wczesne wykrycie usterki i zapobiegnie poważniejszym uszkodzeniom oraz kosztownym naprawom.

Hałas podczas jazdy jako objaw zużycia łożyska

Zwiększony hałas przy prędkościach powyżej 50 km/h

Pierwszym sygnałem świadczącym o zużyciu łożyska może być pojawienie się nietypowych odgłosów podczas jazdy z większymi prędkościami. W przypadku zużytych lub uszkodzonych łożysk, hałas może pojawiać się dopiero od prędkości 50-60 km/h. Jest to charakterystyczny metaliczny pisk lub stukot. Im bardziej zużyte jest łożysko, tym dźwięk staje się donośniejszy i bardziej natarczywy.

Odgięcia podczas hamowania

Kolejnym objawem świadczącym o uszkodzeniu łożyska kół jest pojawianie się niepokojących odgłosów podczas hamowania. Są to zwykle ostre piski lub skrzypienie. Dzieje się tak, ponieważ podczas hamowania na łożysko działają duże siły. Zużyte lub uszkodzone elementy łożyska zaczynają wówczas o sobie dawać znać.

Stukanie przy przyspieszaniu

Przy aczkolwiek równomiernie zużytym łożysku, może pojawiać się stukanie lub lekkie uderzenia w momencie gwałtownego przyspieszania. Są to objawy świadczące o poluzowanych elementach wewnątrz łożyska. Konieczne staje się wówczas wyregulowanie luźnych części lub całkowita wymiana łożyska.

Drgania kierownicy sygnałem usterki

Silne drgania przy wyższych prędkościach

Zużyte lub uszkodzone łożysko może objawiać się silnymi drganiami kierownicy odczuwalnymi przy większych prędkościach. Im szybciej porusza się samochód, tym bardziej kierownica zaczyna wibrować w dłoniach kierowcy. Jest to efekt powstających dysbalansów i nierównego ruchu koła.

Drgania wyczuwalne w dłoniach kierowcy

Nawet przy niewielkich uszkodzeniach łożyska, kierowca może wyczuć lekkie drgania kierownicy. Najczęściej odczuwalne są one w okolicach 60-80 km/h, kiedy koło zaczyna wpadać w rezonans. Jeśli drgania nasilają się z czasem, to znak, że łożysko ulega postępującemu zużyciu.

Niestabilność toru jazdy

Zużyte łożysko może powodować niestabilność toru jazdy przy wyższych prędkościach. Samochód zaczyna lekko "ciągnąć" na jedną stronę, a kierowca musi nieustannie korygować tor jazdy. Warto wówczas sprawdzić stan łożysk, gdyż ich wadliwe działanie może być tego przyczyną.

Opory przy skręcie jako symptom

Utrudnione skręcanie kierownicą

Objawem świadczącym o zużyciu łożyska może być również zauważalny wzrost oporów przy skręcaniu kierownicą. Kierowca odczuwa większy wysiłek przy manewrowaniu autem, a koła reagują ze zwiększonym opóźnieniem. Świadczy to o rosnących oporach w układzie kierowniczym związanych z uszkodzeniem łożyska.

Zwiększony promień skrętu

Wadliwie działające łożysko może powodować znaczne wydłużenie promienia skrętu samochodu. Auto zatacza szerszy łuk, a kierowca ma utrudnione manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Jest to konsekwencja zwiększonych oporów obracania koła spowodowanych zużyciem łożyska.

Nierównomierne zużycie opon

Zły stan łożyska może doprowadzić także do nierównomiernego zużycia ogumienia. Opona ma wówczas odchylenia i ścierają się tylko niektóre fragmenty bieżnika. Takie nienaturalne zużycie to najczęściej wynik nierównego ruchu koła i zakłóceń w jego obracaniu.

Gorąca piasta koła oznaką problemu

Łożysko kola - objawy zużycia

Nagrzewanie się piasty podczas jazdy

Niepokojącym objawem może być nagrzewanie się piasty koła w czasie jazdy. Jeśli po zatrzymaniu wyczuwalne jest niepokojące ciepło dochodzące z piasty, to sygnał, że w łożysku coś się dzieje. Najczęściej oznacza to postępujące zużycie lub uszkodzenie pierścieni łożyska.

Odczuwalne ciepło po zatrzymaniu się

Nawet jeśli podczas jazdy nic niepokojącego nie zwraca uwagi kierowcy, to po zatrzymaniu się warto sprawdzić temperaturę piasty koła. Jeśli jest ona wyraźnie ocieplona, a niekiedy nawet gorąca, to sygnał, że w łożysku dochodzi do nadmiernego tarcia.

Parkowanie na nierównym podłożu

Dodatkowo warto zwracać uwagę, czy po zaparkowaniu na lekko nierównym podłożu koło nie ustawia się pod dziwnym kątem. Świadczyć to może o poluzowaniu w łożysku i nadmiernych luzach. W połączeniu z nagrzewaniem jest to jednoznaczny sygnał do wymiany.

Wyciek smaru z uszkodzonej uszczelki

Smugi smaru na tarczy i innych elementach

Bardzo wyraźnym objawem uszkodzenia łożyska jest pojawienie się wycieków smaru na tarczy hamulcowej lub innych elementach układu hamulcowego. Świadczy to zwykle o rozszczelnieniu uszczelki i ubytku smaru wewnątrz łożyska. Im większy wyciek, tym uszkodzenie jest poważniejsze.

Zapach palonego oleju podczas jazdy

W przypadku poważniejszego uszkodzenia, z łożyska może pojawić się przykry zapach spalenizny. Jest on efektem tarcia suchego metalu o metal i przegrzewania się łożyska. Tak intensywny zapach sugeruje, że łożysko jest już mocno zużyte i wymaga natychmiastowej wymiany.

Plamy oleju na nawierzchni parkingu

Rozszczelnione łożysko, oprócz smarowania elementów hamulcowych, może powodować wyciek oleju także na nawierzchnię parkingu. Widoczne plamy pod zaparkowanym samochodem to znak, że łożysko wymaga pilnej kontroli i potencjalnej naprawy.

Poluzowana obudowa jako konsekwencja zużycia

Kołysanie koła na boki przy hamowaniu

Mocno zużyte łożysko może powodować poluzowanie obudowy i w efekcie kołysanie koła na boki przy hamowaniu. Jest to niebezpieczne zjawisko świadczące o dużej swobodzie ruchu koła względem piasty. Konieczna jest w takim przypadku pilna naprawa.

Luz między obręczą koła a piastą

Nadmierny luz łożyska objawia się często wyczuwalnym luźnym połączeniem pomiędzy obręczą koła a piastą. Przy delikatnym bujaniu koła w bok, daje się wyczuć znaczny luz i stuknięcia metalu o metal. To ostateczny sygnał do wymiany całego łożyska.

Stukanie obręczy o zaciski hamulcowe

Skrajnie poluzowane łożysko może powodować już bezpośrednie ocieranie się obręczy koła o elementy układu hamulcowego podczas jazdy. Słyszalne są wówczas metaliczne stuknięcia. Konieczny jest pilny remont w warsztacie, gdyż dalsza jazda stwarza zagrożenie.

Podsumowanie

Łożyska kół są kluczowym elementem każdego samochodu, ale ulegają naturalnemu zużyciu. Dlatego warto zwracać uwagę na różne objawy, które sygnalizują postępujące zużycie lub uszkodzenie łożyska. Początkowe sygnały w postaci hałasu, drgań czy zwiększonych oporów pozwolą na odpowiednio szybką reakcję. Ignorowanie problemu doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń, a nawet do zagrożenia bezpieczeństwa. Dlatego kontrola stanu łożysk powinna być stałym elementem dbałości o samochód.

Najczęściej zadawane pytania

Stan łożysk warto sprawdzać przy każdej wymianie opon, czyli dwa razy do roku. Dodatkowo należy zwracać uwagę na wszelkie niepokojące objawy w trakcie eksploatacji auta.

Wymiana łożyska jest konieczna, gdy pojawiają się wyraźne objawy zużycia w postaci hałasu, drgań, nierównego biegu koła. Im szybciej zareagujemy, tym mniejsze uszkodzenia i niższy koszt naprawy.

Jazda z uszkodzonym łożyskiem jest ryzykowna i może doprowadzić do poważnej awarii. Koło może ulec zablokowaniu lub całkowitemu zniszczeniu. Naprawa jest wówczas kosztowna i czasochłonna.

Skutki to przede wszystkim konieczność wymiany całego koła, a nawet piasty wraz z hamulcem. Dodatkowo uszkodzenia mogą dotyczyć zawieszenia, a niekontrolowane koło stwarza zagrożenie wypadku.

Podstawową kontrolę stanu można wykonać samodzielnie, zwracając uwagę na objawy podczas jazdy. Całościową diagnozę przeprowadzi warsztat samochodowy za pomocą specjalistycznych urządzeń.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Kabel plusowy do akumulatora: jak wybrać i zainstalować
  2. Jak obliczyć i zapłacić akcyzę za samochód? stawki podatku akcyzowego
  3. Kalendarz wyścigów 2023 - wyniki, kierowcy i emocje sportów motorowych
  4. Amortyzatory - objawy zużycia i kiedy je wymienić? Poznaj wskazówki
  5. Diagnoza i naprawa awarii elektrycznych - szybko i tanio
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Łukasz Przybylski
Łukasz Przybylski

Jako pasjonat motoryzacji testuję dla Was najnowsze auta elektryczne. Dzielę się moją wiedzą o tuningu i akcesoriach, aby Wasz pojazd był wyjątkowy. Interesują mnie wyścigi oraz historię motoryzacji. Lubię pisać o nowinkach technicznych i bezpieczeństwie na drodze. Moim celem jest dostarczanie Wam rzetelnych porad, abyście czuli się pewnie za kierownicą wymarzonego samochodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły